Zomervakantie zelfreflectie


Nog een paar weken en dan is het eindelijk zomervakantie. Nog een paar weken met daarin last minute het schoolreisje, 10 minuten gesprek, juffen dag, zomerfeest, jeetje mina ze weten er op de basisschool wel wat van te maken zo die laatste weken, alsof je het al niet druk genoeg hebt. Alles lijkt wel nog even te moeten in dat “moet toch echt nog effe voor de vakantie” tropenschema.

Tegen de tijd dat je met klotsende oksels van het inpakken in de auto of het vliegtuig zit onderweg naar je vakantiebestemming ben je er echt wel aan toe. Warme stranden, koele zwembaden, een hangmat, koel drankje in je hand. De kinderen die zich vermaken met hun nieuwe vriendjes en het dagelijkse entertainment programma. Eindelijk rust! Even helemaal niks! Tenminste…

Ja, daar kom ik dan weer roet in het eten gooien. Natuurlijk hoef je helemaal niks tijdens je vakantie. Als jij helemaal tevreden bent met je werk en de balans in je leven, geniet dan lekker die vakantieweken in je hangmat en ga daarna weer uitgerust en vrolijk aan de slag. Maar ben je helemaal niet blij met je werk en voelt elke dag weer als een race tegen de klok? Dan is juist de vakantie hét moment om even stil te staan en daarop te reflecteren. Nou hoor ik je denken: Jakkes Lindsey, reflecteren dat klinkt nou niet echt als een fijne vakantie activiteit.

Gelukkig valt dat reuze mee!

Reflecteren is niks anders dan kijken in de spiegel
Kijken naar jezelf en nadenken over je eigen emoties en handelen. Door in de achteruitkijkspiegel te kijken en stil te staan bij een situatie of periode in je leven krijg je inzicht in wat je fijn vond, vervelend vond en vooral ook wat je in de toekomst graag anders zou willen.

De vakantie is een uitgelezen moment om dit te doen omdat een vakantie je sowieso al uit het ritme van je dagelijkse leven haalt. Er is even geen sleur van school, werk, afspraken, huishouden. Je gaat er vaker op uit en neemt dan ook letterlijk wat afstand van je dagelijkse leven. Je doet meestal dingen waar jij en je gezin van genieten en hebt gewoon meer tijd, minder haast en meer rust. Precies wat je nodig hebt voor een beetje zelfreflectie.

Reflecteren, hoe moet dat dan?
Je kunt natuurlijk aan zelfreflectie doen door in gesprek te gaan met een coach of iemand die je vertrouwt, maar niet iedereen heeft altijd een coach of vertrouwenspersoon paraat. Vaak is het gewoon fijn om eerst voor jezelf en alleen met jezelf te reflecteren. Een hele fijne manier van zelfreflectie is schrijven.

Schrijven is wetenschappelijk bewezen net zo effect voor het verwerken van emoties als een gesprek aan gaan met een ander over die emoties. Schrijven helpt je bij zelfonderzoek, om inzicht, overzicht en uitzicht te krijgen over je eigen situatie of vraag. Soms vinden we het lastig om situaties onder ogen te komen en dan dekken we onszelf in met excuses en overtuigingen. Je bent bijvoorbeeld stiekem allang burn-out, maar jij gaat gewoon door omdat je ook niet zo’n zielig iemand wilt zijn. Of je houdt jezelf voor dat het allemaal best meevalt op je werk en het vast nog wel een keer beter wordt.

Schrijven helpt je erkennen wat er altijd al was en eerlijk te zijn naar jezelf. Het maakt iets niet erger, alleen zichtbaarder. Juist die dingen die we zelf lastig vinden kunnen we zo onder ogen komen. Dat is soms confronterend, maar het helpt je alleen maar bewust te zijn van wat er al is.

We zijn vaak bang voor wat we weten, maar eigenlijk zouden we banger moeten zijn voor wat we niet weten. Immers dat waarvan jij je bewust bent dat het er is, geeft je ook de mogelijkheid om te kiezen hoe je ermee om wilt gaan.

Zelfreflectie


Hoe werkt dat praktisch?
Reflecteren is echt niet zo ingewikkeld als je maar met deze dingen rekening houdt. Neem wat tijd voor jezelf. Blokkeer een uurtje, half uurte of wat je ook maar kunt missen in je agenda. Zorg dat de kinderen even met bij iemand anders terecht kunnen. Ga het liefst ergens heen waar je niet gestoord kunt worden en wat voor jou een fijne en relaxte plek is. Neem papier en een pen die lekker schrijft mee. Maak je hoofd eerst leeg voordat je begint. Dat kun je heel simpel doen door een korte schrijfoefening. Maak bijvoorbeeld een lijstje van wat je allemaal in je hoofd hebt en schrijf dat op in kernwoorden.

Is je hoofd leeg, zit je lekker en rustig, dan kun je aan de slag.

Kies een vraag die jou aanspreekt of past bij jouw situatie. Hieronder geef ik je een paar voorbeelden, maar je kunt met heel veel verschillende zinnen, woorden of vragen starten.

Wat ik meer zou willen in mijn leven ……
Wat wil ik graag anders?
Waar ik naar verlang….
Wat vind ik fijn?
Waar ik echt van geniet….
Wat ik momenteel moeilijk vind……
Wat ik mis….


Je kunt ook schrijven over een woord of emotie zoals geluk, blijdschap, verdriet, woede, balans, gezin of werk. Kies een woord dat past bij hetgeen waar je over wilt schrijven. Schrijf over wat dat woord voor je betekend, hoe dat woord zich in je leven manifesteert of waarom je het mist.

Tijdens het reflecteren is het belangrijk dat je jezelf genoeg twijfel toestaat en open durft te staan om anders te kijken naar situaties dan je tot nu toe doet.

Een paar tips voor het schrijven
Spreek met jezelf een tijd af dat je gaat schrijven. Begin met 10 minuten of een andere tijd die jij prettig vindt. Wil je langer schrijven, voel je dan vrij. Bouw het op, zo raak je gewend aan deze manier van schrijven.

Houd je pen in beweging. Loop je vast? Herhaal dan steeds het laatste woord dat je hebt geschreven. Zo kom je als vanzelf weer in beweging.

Zet je innerlijke criticus aan de kant. Voel je vrij en schrijf alles op wat er in je opkomt. Schrijf zoveel mogelijk door zonder jezelf te corrigeren. Er is niemand die je schrijfsels gaat beoordelen, dus dat hoef jij ook niet te doen.

Wees zo eerlijk als je durft te zijn. Schrijven moet een veilige plek zijn om je gedachten en gevoelens te ordenen. Misschien vind je het prettig om te schrijven in zo’n ouderwets dagboek met slot of leg je jouw schrijfsels ergens waar alleen jij er toegang tot hebt. Doe wat voor jou fijn voelt.

Zelfreflectie en schrijven moet vooral fijn en vertrouwd zijn. Een manier voor jou om te onderzoeken wat jij fijn of moeilijk vindt en wat jij zou willen/kunnen veranderen om je leven (nog) fijner te maken dan het nu is.

Geniet vooral van je vakantie. Rust lekker uit. Doe wat je leuk vindt én maak ook wat tijd om stil te staan bij jezelf. Dat maakt je leven na de vakantie vast ook nog fijner en meer ontspannen.



Wil je graag beginnen met schrijven, maar weet je zelf niet goed hoe je moet beginnen?
Op 19 augustus heb ik een speciale zomerluncheditie van mijn workshop Schrijfkracht!

Kom je meedoen? Deelnemen kost €15,- incl. BTW Aanmelden kan via info@hrmns.nl of kijk hier om meer te lezen over Schrijfkracht!