Voorkom een burnout. Sta even stil.


Druk zijn is het nieuwe.....
Nou we zijn dus druk of in ieder geval maken we onszelf heel druk. Je zou je tegenwoordig bijna schamen als je zegt dat je niet druk bent. Druk zijn lijkt tegenwoordig wel de norm. Ben jij niet druk, dan is er vast iets mis? Terwijl altijd maar druk zijn helemaal niet gezond is. Als je voortdurend onder druk staat, dan loop je jezelf voorbij. Dan ben je moe en prikkelbaar en loop je uiteindelijk het risico op (langdurige) stress, overspannenheid en in het ergste geval burn-out.

Dat drukke gedoe begint vaak al in de ochtend. Je hebt net even te vaak op snooze gedrukt want je bent moe van al die drukte. Nu dreig je te laat te komen op je werk. Maar jij bent super efficiënt en snel dus hup douchen, aankleden, ontbijten – ach laat maar zitten ook - en hup de auto in.

Met diezelfde autorijd je, dat zal je altijd zien, een dikke file in. Een half uur te laat kom je het kantoor binnen te struikelen, rent langs de koffieautomaat, en zoekt wanhopig een plek in het flex-kantoor, want ook jouw werkgever is helemaal met zijn tijd meegegaan. Na een dag achter de feiten en afspraken te hebben aangehold, vlug naar huis, eten koken, sporten, je partner gedag zeggen en dan toch net weer te laat naar bed.

Typisch geval van een druk dagje. Als je daarbij ook nog kinderen hebt, tja dan zitten die vast ook nog ergens in dit drukke dagschema verwerkt.

 

Door al dat druk zijn vergeten we vaak nog wel eens iets belangrijks: onszelf!
Wat vind ik, wat voel ik, wat wil ik? Geen idee! Als je dag in, dag uit mee doet met de drukte, dan komen deze belangrijke vragen zelfs niet meer in je op. Zo raak je het contact met jezelf steeds verder kwijt. Herkenbaar?

Vaak is er dan iets nodig. Iets dat je laat stoppen met druk doen. Meestal is dat iets onprettigs.

Een oproep van je lichaam die vaak al langer signalen uitzend dat het echt genoeg is nu, maar die je (nog) niet hoort of begrijpt. Je voelt je moe, piekert veel, hebt geen zin meer hebben om leuke dingen te doen naast je alledaagse bezigheden, slaapt slecht, kan je niet concentreren, voelt je geïrriteerd en onrustig. Het zijn allemaal signalen die als ze eenmaal opstapelen leidden tot burn-out.

Ook een ingrijpende verandering in je omgeving kan je ineens doen beseffen dat het niet langer zo kan. Een geboorte, overlijden, scheiding, ontslag. Het confronteert je knetterhard met het leven. De eindigheid ervan en dat jij het bent die zelf op bepaalde gebieden keuzes kan maken.

Stilstaand



Prima, maar hoe kom ik dan weer in contact met mezelf?
Maak tijd vrij voor jezelf. Sta stil. Luister naar jezelf. En stel jezelf de vraag: wat heb ik nu nodig? En ik herken het bij mezelf, stilstaan is lastig als je altijd maar druk bent. Want het probleem van druk zijn, is dat je geen tijd hebt om stil te staan bij het effect van het druk zijn. Vaak komt dat pas je de eerste lichamelijke signalen bij jezelf herkent en dat is precies het moment om aan de slag te gaan.

 

Een van de manieren om stil te staan bij jezelf is meditatie.
Meditatie? Ja, lekker zweverig en ongemakkelijk. Ik weet nog goed dat ik mijn eerste geleidde meditatie “onderging”. Geleidde, betekend niks anders dan dat iemand je erdoorheen praat.

Daar lag ik dan, midden in een groepje andere dames – in een zaaltje op een yogamatje, onder een fleecedeken te luisteren naar iemand die je vertelt dat je nu je aandacht bij je grote teen moet hebben.

Mijn eerste reflex: Ja, doei! Daar had ik dus - of beter mijn hoofd - echt geen zin in. Terwijl die aardige yoga juf alle tenen een voor een de aandacht gaf die ze verdiende en via de wreef van mijn voet probeerde de rest van mijn lijf te bereiken, lag ik te bedenken wat we eens zouden gaan eten die avond. Pasta leek mij wel lekker en daarvoor had ik nog boodschappen nodig. Ik begon gelijk met het maken van mijn boodschappenlijstje. Tot ik opeens weer in de ruimte was en hoorde, voel nu je ademhaling in je buik. Oké, aandacht naar mijn buik dus.

Zo fladderde ik voortdurend van de geraspte kaas en de pastasaus op mijn boodschappenlijstje naar de lesruimte en de focus mijn ademhaling.

Naast mijn boodschappenlijstje en de instructies van de yoga juf had ik nog meer aan mijn hoofd: oordelen. “Houd je aandacht nou bij de instructies”, “Jij kunt dit niet”, “Je hebt wel iets beters te doen toch? “Dit is echt heel raar”. Het is denk ik niet zo gek, maar ik vond die eerste meditatie niet bepaald rustgevend.

Na de meditatie besprak ik mijn ervaring met de yoga juf. Toen bleek dat juist dit fladderen helemaal niet erg is. Het hoort bij het leerproces. Je hebt immers ook niet in 1 poging leren zwemmen, mediteren moet je ook leren. Na een paar keer oefenen merkte ik al wel dat het langzaam beter ging.

Ik fladderde nog regelmatig weg, maar met minder oordeel. Ik merkte ook dat het regelmatig even stil te staan zorgde voor een hoop rust in mijn nogal drukke hoofd. Juist doordat ik even stil kon staan had ik ruimte voor nieuwe ideeën, meer energie en kon ik weer helder nadenken over belangrijke vragen als wat wil, vind en voel ik?

 

Maar dan, de discipline om te, mediteren.
Ondanks dat ik weet hoe goed het voor mij is, schiet mediteren er toch regelmatig nog bij in. En naar zo’n les gaan dat kost dan ook weer tijd en een portie extra motivatie. Een laagdrempelige oplossing zou fijn zijn.

Die vond ik gisterenonochtend. Zoals gebruikelijk was ik ook deze ochtend weer druk, druk, druk met het ochtendritueel en daarna met het werkritueel. Werkboeken printen, e-mailtjes, bloggen en ook met LinkedIn. Daar stuitte ik op een bericht van een van mijn LinkedIn contacten, Esther Mostert. Ze wilde op haar verjaardag graag een cadeau geven. Leuk, want wie houd er nou niet van een cadeautje. Toen las ik dat je een paar dagen haar mindfulness app helemaal gratis kunt downloaden. Altijd leuk om eens te kijken dus ik heb hem gelijk gedownload.

Ik was blij verrast met deze mooie app. Een kleine waarschuwing vooraf, dit voelt misschien als een commercial break, maar ik ben oprecht blij en ik deel graag iets waar jij ook wat aan kunt hebben. Geen aandelen hier ;).

De Mindfulness Mentor app is heel overzichtelijk, heeft verschillende begeleidde meditaties (los, kort en lang) en zelfs ook een complete training. Daarnaast geeft Esther je ook nog extra informatie bij verschillende thema’s als eten, opvoeden, gezondheid en werken.

Ik heb gelijk de eerste meditatie geluisterd en werd alleen daarvan al rustig. Vaak vervloek ik mijn telefoon om de afleiding die het mij geeft, maar “in the end” we hebben het ding altijd wel ergens in de buurt dus waarom zouden we het dan niet gebruiken om juist rust in je hoofd te krijgen.

Ik ga dus lekker aan de slag met deze app en jij hopelijk ook. Dus heb je interesse in meditatie of heb je er wel is van gehoort, vind je het nog een beetje vreemd maar wil je toch eens ervaren? Download dan zeker deze app! Wie weet wat het je allemaal brengt.



Liefs,


Ben jij toe aan de volgende stap in je loopbaan?
Loop je vast, zit jij niet op je plek? Wil jij weten wat loopbaancoaching voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met mij. Dan plannen we in overleg een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Contact