thuiswerken
LINDSEY HERMANS

LINDSEY HERMANS

Thuiswerken. Hoe dan?

8 tips om ontspannen om te gaan met deze nieuwe thuiswerk situatie.

De tweede week in semi-lockdown zit erop. We zitten in een tijd van grote verandering, en zoals ik eerder al eens schreef in mijn blog Je leven op zijn kop. Wat verandering met je doet.” heeft dat nogal impact op ons.

We gaan door periodes met gevoelens van onwerkelijkheid, verbazing, verzet en aanvaarding. We proberen ons langzaamaan te passen aan de situatie en de nieuwe – hopelijk toch tijdelijke – normaal.

De maatregelen om het virus te bestrijden volgen elkaar op en bijna dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwe beperkingen. Geen handen meer geven, niet meer naar buiten, of in ieder geval zo min mogelijk. Kinderen mogen niet naar school en van de meeste van ons wordt gevraagd om thuis te werken.

En dat thuis werken is dus wel NEXT LEVEL thuis werken. Totaal iets anders dan gewoon dat ene dagje in de week dat je normaal wel eens meepakt. Op dit moment vraagt thuiswerken extra veel van ons en dat vraagt om een andere mindset.

 

Ik dacht eerst nog: ik ga gewoon door als normaal.

Gewoon elke dag gericht bezig zijn met ondernemen en onze dochter in een strak leer/speel/relax schema. Niet te veel schermtijd, want dat is natuurlijk uit den boze. Ik maakte een plan. Zondagavond stond het op papier en maandag ging ik ermee aan de slag.

Vol goede moed begon ik met mijn schema en dat heb ik precies 1,5 dag! volgehouden. Toen voelde het schema als een keurslijf. Als een onhaalbaar, superleuk bedacht plan, wat totaal niet paste bij hoe de situatie nu is en vooral uiterst onrealistisch.

Ik realiseerde mezelf langzaam dat we niet meer in een normale situatie zitten. Dat de hele situatie waarin we nu leven niet alleen effect heeft op mij, maar ook op mijn dochter, man, ouders. We leven in een nieuwe realiteit en daar passen andere plannen bij.

Daarom schrijf ik nu ook dit blog. Een hele andere dan in de planning stond. Ik moest die planning omgooien, want het oude was en voelde niet meer relevant. Ik zie niet alleen bij mezelf dat ik worstel met de nieuwe thuiswerk/zorg/man in huis/overal eng nieuws/geen contact met vrienden en familie combinatie, en daarom deel ik in dit blog een paar tips die mij helpen om deze weken meer ontspannen door te komen.

 

1.Sta op tijd op, houdt een ritme aan maar wees niet te streng

Hoe verleidelijk het ook is om uit te slapen, maak er een gewoonte van om op een normale tijd op te staan. Ik pak tegenwoordig wel stiekem een halfuurtje extra dan normaal, maar voor 8 uur ben ik eruit.

Rond 9.00 begint de dag. Rond 12.00 is er lunch en om 18.00 avondeten. Dit is het basis ritme wat ik fijn vind, maar waarin ik het mezelf ook toe sta om ervan af te wijken. Dat zorgt ervoor dat ik niet direct in de pietje-paniek-stand schiet als er iets niet zo loopt als ik had bedacht.

 

2.Kleed jezelf leuk aan

Wat een gratis kleding advies? Ja, vandaag wel. Kleed jezelf leuk, maar ook comfortabel aan. Je gaat aan het werk, maar tegelijkertijd ben misschien ook met je kind(eren) in de weer. De hele dag in je onesie of huispak is voor een dag misschien wel heerlijk en prima, maar door jezelf in je normale kleding hijsen heb je direct een ander gevoel en kun je makkelijker de werk-knop aanzetten.

 

3.Creëer een fijne plek om te werken

Kies een fijne plek in huis waar je kunt werken. Desnoods verbouw je de overloop tot een mini-kantoor of zet je een plank met twee schragen in de bijkeuken. Natuurlijk kan dit ook gewoon aan de eetkamertafel zijn, maar dan is het lastiger om je kinderen (of partner 😉) te wijzen op het feit dat je aan het werk bent.

Ik zelf vind het fijn om zo nu en dan te verkassen. Moet ik mezelf concentreren, dan vraag ik mijn man om de honneurs even waar te nemen en sluit ik mezelf op in mijn werkkamer. Doe ik klusjes die minder concentratie vragen, dan zit ik gezellig aan de eettafel zodat ik ook contact heb met mijn dochter die rondscharrelt in huis en in de tuin.

Is het ideaal? Nee. Is het functioneel. Ja! Dat is op dit moment, in deze situatie voldoende.

 

4.Neem regelmatig een pauze

Dat deed je op je werk ook, doe het thuis ook. Neem de tijd voor een kopje koffie in de tuin of op het balkon. Maak van de lunch een feestje door dit te delen met je partner of kind(eren).

 

5.Check het nieuws max. 2 keer per dag

Ik weet dat het moeilijk is om alle corona nieuws te vermijden en het is ook verleidelijk om alle updates op de voet te volgen. In de eerste week las ik denk ik elk uur wel een nieuw nieuwsbericht om maar bij te blijven met de laatste stand van zaken, en eerlijk gezegd, daar werd ik niet vrolijk van. Ik leefde voortdurend alleen maar in de “corona-wereld” met zoveel nieuwe zieken, zoveel nieuwe doden, zoveel tekorten. Alleen maar ellende.

Nu probeer ik het te beperken tot max. 2 momenten per dag en te focussen op mezelf, mijn gezin en mijn werk en dat voelt echt stukken beter.

Ik leg mijn telefoon ook echt gewoon weg, want anders is de verleiding veel te groot.

 

6.Het weekend, is weekend!

Het weekend blijft jouw vrije tijd. Natuurlijk zijn ook de weekenden nu gek. Je kunt er niet op uit, waardoor het weekend bijna hetzelfde voelt als een doordeweekse dag. Kies er toch voor om het weekend vrij te houden. Ga niet zitten compenseren om de uren in te halen die je nu minder hebt gewerkt dan je normaal zou doen. Je hebt vrije tijd nodig om je te ontspannen en even niet bezig te zijn met werken en alle nieuwe problemen die door de thuiswerksituatie zijn ontstaan.  

 

7.Laat los wat je allemaal moet en hoe het hoort

Je hoeft niet de perfecte thuis juf, huisvrouw en werknemer te zijn. Nooit, maar zeker nu niet. Leg de lat wat lager. Parkeer je kind een keer wat langer achter de IPad als je echt die ene taak moet afronden, ook als je die dag de school werkjes of verplichte knutseltijd nog niet hebt gehad.

Geef jezelf vrijheid en rust.

Morgen is er weer een dag, en daarmee kom ik gelijk bij mijn laatste tip.

8.Morgen is er weer een dag

Ging het vandaag allemaal niet zo lekker. Hing je kind om de 5 minuten zeurend of huilend aan je bureau. Kwam je collega de gemaakte afspraken niet na, waardoor je nu weer via de slechte skype verbindingen in overleg moet met je werkgever of voelde je jezelf gewoon niet fijn door een gebrek aan sociaal contact of door alle nieuwsberichten die je stiekem toch weer te vaak hebt bekeken. Relax!

Morgen is er weer een dag. En daarna nog een. En daarna weer een.

Voorlopig zitten we nog wel een tijdje in deze rare realiteit, dus kunnen we er naar mijn idee maar beter het beste van maken.

Blijf thuis. Blijf gezond!

Lindsey Hermans
Bericht delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Hey!
Wat leuk dat je er bent!

Helaas bied ik op dit moment geen trajecten loopbaanbegeleiding aan.

Wil je op dit moment toch hulp bij je loopbaan? Lees dan gerust eens mijn inspiratie blogs of download mijn gratis e-book: Werk. Gelukkig!