Stress in balans


Het is de week van de werkstress.
Wat is stress eigenlijk en hoe komt het dat die ene collega’s van dezelfde werkdruk helemaal geen last heeft, terwijl bij jou de stoom uit je oren lijkt te komen?

In het boek “Ontketen je brein” van Theo Compernolle gaat een heel hoofdstuk over stress. Stress wordt doorgaans alleen maar gezien als negatief, terwijl stress gewoon een natuurlijk mechanisme van ons lichaam is. Sterker nog positieve stress hebben we nodig om op ons best te kunnen functioneren. Het wordt pas een probleem als het doorslaat naar negatieve stress. Heb je langdurig last van negatieve stress en grijp je niet in, dan kan dit leiden tot overspannenheid en burn-out.

 
Verstopt bedroefd



Stress moet je zien als een boog.
Je hebt de spanning van de boog nodig om überhaupt ergens te komen. Het helpt je presteren. Staat er echter te veel spanning op de boog, dan verliest hij veerkracht.

We ervaren stress als we moeten presteren en aan eisen voldoen. Die positieve stress zorgt ervoor dat we prestaties kunnen leveren en onze capaciteiten optimaal kunnen benutten. De stress wordt pas negatief als de boog te lang gespannen is. Als we continue moeten presteren, aan eisen moeten voldoen, niet voldoende ontspannen en - en dit is cruciaal - als onze gedachtes over onze situatie negatief zijn.

Iedereen interpreteert een situatie ieder op zijn eigen manier. De reactie van je lichaam en hoe jij je gedraagt wordt sterk beïnvloed door de manier waarop jij over een situatie denkt. Kijk je optimistisch naar iets dat je nog nooit hebt gedaan, of zie jij gelijk al beren op de weg?

Het is over het algemeen niet een situatie zelf waardoor je gestrest raakt, maar het zijn jouw eigen gedachten over een situatie die de negatieve stress veroorzaken. Als er geen evenwicht is tussen wat we denken dat we moeten doen en wat we denken te kunnen doen, dan raak je negatief in de stress.

Gelukkig kun je jezelf leren om meer bewust stil te staan bij je eigen gedachtes en patronen en heb je daarmee invloed ook op je eigen stressbalans.

Hoe zit het met jouw stressbalans?
Je kunt het checken door de volgende vragen van Theo Compernolle eens voor jezelf beantwoorden:

1. Zijn de eisen die aan mij worden gesteld redelijk?
Wordt er meer van jou gevraagd dan er redelijkerwijs van je mag worden verwacht? Kun jij nee zeggen als dat voor jou noodzakelijk is?

2. Beschik ik over de hulpmiddelen om aan deze eisen te voldoen?
Durf ik te vragen om wat ik nodig heb? Zorg ik goed voor mezelf, neem ik op tijd rust en geef ik duidelijk mijn grenzen aan?

3. Investeer ik voldoende in mijn sociale relaties?
Een sociaal vangnet is cruciaal in periodes van stress. Investeer jij tijd genoeg in jouw sociale netwerk, of laat je dit versloffen juist in tijden van stress?

4. Heb ik voldoende invloed op wat er gebeurt in mijn leven?
Het gevoel machteloos te zijn en geen controle te kunnen uitoefenen op wat er in je leven gebeurd is, verergerd negatieve stress. Waar heb jij in werkelijk allemaal wel invloed op?

5. Maak ik voldoende tijd voor ontspanning en rust om te herstellen?
Doe jij nog dingen die je leuk vindt en die je ontspannen? Gun jij jezelf die tijd?

6. Hoe wordt mijn stressbalans beïnvloed door mijn gedachtes en hoe ik die gedachtes interpreteer?
Denk jij in eerste instantie positief over situaties en je eigen kunnen of juist negatief?

7. Geef ik voldoende aandacht aan de eerste waarschuwingssignalen?
Ga jij door als je voelt dat het niet meer gaat of stop jij als je lichaam je dat vertelt?

En hoe is het met jouw stressbalans gesteld?

Is dat nog dik in orde of is het nu tijd om in te grijpen? Ik weet uit ervaring hoe (loopbaan)coaching kan bijdragen aan herstellen van de stressbalans. Wil jij eens vrijblijvend komen praten of het ook iets is voor jou? Neem dan gerust contact met mij op.

Liefs,