Wat zijn jouw dagelijkse knelpunten?


Het begin van het jaar vond ik een goed moment om mijn dagelijkse stressmomenten eens te inventariseren. Met stip op nummer 1: het ochtendritueel.

Naar mijn idee moest dat toch echt anders kunnen, dus ging ik vol goede moed van start in die eerste schoolweek.

Helaas ren ik inmiddels weer als een kip-zonder-kop door het huis om ervoor te zorgen dat dochterlief met gevulde maag, compleet aangekleed, met gekamde haren (met of zonder staart afhankelijk van mevrouw haar humeur), schone tanden en een gevulde tas weer op school terecht komt.

Tja, je dagelijkse routine veranderen bleek zo makkelijk nog niet. Waar ging het mis? In mijn geval, ik had geen plan!

Als je iets wilt veranderen aan een routine is dat niet gemakkelijk. Routines hebben we vaak al zo lang en meestal zijn ze heel fijn. Ze geven houvast en vertrouwen. Er zijn ook routines die ons stress opleveren.

 
Dagelijkse knelpunten



Waarschijnlijk heb jij inmiddels ook weer de gebruikelijk dag/werkroutine opgepakt, en wie weet zitten daar bij jou ook wel dingen in waar je van denkt: dat zou toch best anders mogen.

Als jij eens nadenkt over je dag, waar zitten dan jouw knelpunten? Zo als bij mij in je ochtendritueel of zijn er misschien wel dingen op je werk die je anders wilt aanpakken? De taken die je hebt? De hoeveelheid werk? Je email afhandelingssysteem? Gebrek aan een echte (lunch)pauze? Schrijf je knelpunt(en) eens op en ga na wat jij graag anders wilt. Waar verlang jij naar en wat kun jij zelf nu al veranderen? Vaak kan dat eenvoudiger dan je denkt, als je er maar een plan voor maakt.

Hoe ga jij het aanpakken?

Wil je s'ochtends wat meer tijd. Zet je wekker 5 minuten eerder, zorg er ook voor dat je echt op staat. Misschien helpt het om je wekker ergens anders neer te zetten of misschien blijf jij liever langer in bed, maar kun je de avond ervoor al kleding klaarleggen. Mis je een onderbreking van je werk, omdat je altijd doorwerkt tijdens de pauze. Pak dat dan vanaf nu heel anders aan. Neem echt een lunchpauze, blijf niet achter je computer hangen en ga iets leuks doen in dat half uur dat je vrij bent. Ga naar buiten of introduceer een tafeltenniscompetitie, in ieder geval iets dat jij fijn vindt om je werk te onderbreken.

Kom jij tijd te kort voor jezelf in de avond, zoek daar dan naar de knelpunten. Misschien kun je in het weekend al verschillende maaltijden koken en invriezen. Zo houd je na werktijd meer tijd over voor leuke dingen.

Het veranderen van je dagelijkse routine is niet gemakkelijk. Het kost tijd en doorzettingsvermogen, maar is uiteindelijk echt de moeite waard. Houd dus vol en val je onderweg toch terug in het oude patroon. Bekijk je plan, pas het aan en probeer het gewoon opnieuw.

Liefs,


Meer lezen over stress? Lees in dit artikel hoe stress ontstaat en check jouw eigen stress-balans.