Dag vakantie! Schiet jij ook gelijk weer in de stress?


*Zucht* de eerste ochtend heb ik weer overleefd en dat valt niet mee moet ik zeggen.
Na twee weken lang uitslapen en een “we zien wel wat we doen en wanneer” schema, valt het niet mee om weer in het strakke werk/schoolregime te stappen. Zelfs niet nu ik werk heb dat ik leuk vind, want ja die wekker gaat echt nog steeds veel te vroeg.

Opstarten na een vakantie valt gewoon niet mee. Je hebt alles wat moet even volledig losgelaten en moet je ineens weer van alles en nog wat. Iedereen heeft er in meer of mindere mate wel moeite mee en daarom geef ik je deze week 6 tips om de overgang van het vrije vakantie leven naar de dagelijkse werkroutine zo ontspannen (en leuk) mogelijk te maken.

 
Ontspannen op je werk



Tip 1: if you snooze, you lo(o)se
Het is gewoon omschakelen na weken van niks moeten, naar alle verplichtingen en afspraken. Start rustig op. Druk niet op snooze in de ochtend. Ik weet het is verleidelijk, maar je staat gelijk met 1-0 achter. Je komt gehaast aan op je werk en begint je dag gelijk in de stress-modus. Niet fijn!

Vandaag toch stiekem op de snooze knop gedrukt? Morgen weer een dag!

Tip 2: hoe was jouw vakantie?
Loop niet gelijk naar je werkplek. Negeer je e-mailbox. Niks is er fijner dan met een kopje koffie of thee even rustig wakker worden en bijpraten met collega’s. Haal samen de meest memorabele vakantiemomenten naar boven. Van de mislukte oliebollen tot je eerste ervaring op de ski’s. Genoeg om de dag op een luchtige manier te beginnen.

Tip 3: doe de Marie Kondo
Als je nu denkt de Marie wie? Google deze Japanse opruimgoeroe dan maar eens. Heb jij je werkplek voor de vakantie netjes achter gelaten of moet je nu op zoek naar een plekje om je kop thee neer te zetten? Wat zorgt er meer voor een frisse start, dan een opgeruimd bureau. Sorteer, gooi weg of archiveer. Maak ruimte om je heen en in je hoofd.

Tip 4: you’ve got 589 e-mails
Wie kent het niet? De ontplofte e-mailbox na twee weken op “afwezig” te hebben gestaan. Beperk de tijd die je besteedt aan het doorlopen van je e-mailbox. Archiveer wat je moet bewaren. Gooi weg waar je nooit niks mee hoeft te doen. Markeer e-mails waar jij in actie voor moet komen en prioriteer deze.

Tip 5: maak een prioriteiten lijst
Als je eenmaal weer aan het werk gaat lijkt alles ineens weer topprioriteit te hebben. Niks zo vervelend dan dat en een gegarandeerd ticket naar werkstress. Bekijk wat je moet doen en prioriteer. Wat moet vandaag? Wat moet deze week? Wat kan makkelijk op een ander moment.

Tip 6: have a break, have a …..
Momentje voor jezelf. Zorg elke dag voor een echte pauze en doe iets wat je fijn vindt. Geen pc-boterham tussen telefoontjes en e-mailtjes door. Neem dat half uurtje voor jezelf. Ga naar buiten voor een korte wandeling, luister je favoriete muziek, haal een vers broodje bij de bakker om de hoek. Maak jezelf voor even los van je werkplek en ontspan!

Red jij het niet met deze tips?
Was de vakantie niet eens genoeg tijd om jouw stress-niveau te doen dalen? Moet er echt iets structureel veranderen aan je werksituatie? Neem dan gerust contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan vertel ik je alles over wat loopbaancoaching voor jou kan betekenen.

Ik wens je een hele fijne en ontspannen 2019 toe!

Liefs,


Meer lezen over stress? Lees in dit artikel hoe stress ontstaat en check jouw eigen stress-balans.