verandering
LINDSEY HERMANS

LINDSEY HERMANS

Een grote verandering, verandert je leven voorgoed.

Vraag jij jezelf wel eens af waarom je juist nu op zoekt bent naar die nieuwe baan? Waarom wat je doet, je juist nu geen voldoening meer geeft? Wat de zin van het leven is?

Waarschijnlijk heb jij dan te maken (gehad) met een of meerdere grote veranderingen in je leven. Veranderingen die ervoor zorgen dat jij jezelf nu afvraagt wat de zin van het leven is.

De plotselinge ziekte van je partner, het overlijden van je vader, de geboorte van een kind, een scheiding, een verhuizing, een nieuwe baan of het verlies van een diepe wens of verlangen om bijvoorbeeld moeder te worden.

Het is niet ongewoon dat we te maken krijgen met veranderingen in ons leven. In wezen veranderen we elke seconde, elke minuut, elk uur, elke dag, elke week, elke maand en ieder jaar. Het zijn kleine geleidelijke veranderingen waarmee we vanuit een automatisme flexibel om gaan, simpelweg omdat we ze dagelijks (onbewust) ervaren.

Met grotere en (vooral onverwachte) veranderingen werkt dat anders. Ze beïnvloeden hoe we in het leven staan. Ze komen niet geleidelijk, maar vaak plotseling. We ervaren ze niet als klein, maar als groot.

Het zijn stuk voor stuk veranderingen die uiteindelijk de kijk op ons leven veranderen. Niet zo gek, want grote veranderingen vragen doorgaans (emotioneel) nogal wat van ons. We moeten leren omgaan met het verlies van de oude situatie en onszelf daarna aanpassen aan de nieuwe realiteit.

Verlies door verandering.

Verandering gaat samen met verlies. Je verliest letterlijk, bijvoorbeeld na een overlijden van een dierbare, maar je verliest ook bij onvervulde (kinder)wens.

Stel je eens voor dat je er altijd vanuit bent gegaan dat je ooit moeder wilde worden, dan is de kans groot dat dit meespeelde in de keuzes die je maakte. Bij de keuze van een partner, maar ook in de keuze voor werk. Moederschap kan een belangrijk onderdeel zijn van je levensdoel. Wanneer de wens om moeder te worden niet wordt vervuld, verlies je die droom en moet je op zoek naar een nieuw doel.

Ook bij positieve veranderingen zoals een verhuizing of de geboorte van een kind speelt, krijg je te maken met verlies. Je verliest de oude gezinssituatie of de oude vertrouwde omgeving.

Zo veroorzaken verschillende veranderingen een gevoel van verlies.

 

Omgaan met verlies verloopt in een aantal fases.

Op het moment dat je hoort iemand is overleden zul je dat in eerste instantie nog het liefste ontkennen. Je wilt het gevoel van verlies niet toelaten. Heel logisch, want het verlies van iemand waarvan je houdt of van die diep gekoesterde wens, dat doet veel pijn. Zoveel pijn dat je die pijn het liefste niet wilt voelen. Dit wordt versterkt als het verlies totaal onverwachts komt.

Na een fase van ontkenning, komen er gedachten op als: ik kan best zonder of zo erg is het ook weer niet.

Het klinkt gek dat je dit soort gedachten hebt, want je weet natuurlijk echt wel dat je veel verdriet hebt. Toch is het helemaal niet erg om dit soort gedachten te hebben, ze hebben namelijk een belangrijk doel. Ze beschermen je tegen de impact van de verandering en helpen je die eerste pijn te verdragen.

Na de fases van ontkenning en relativeren kom je in de moeilijkste fase van het omgaan met het verlies: de put. Een donkere periode waarin je rouwt om wat je hebt verloren. Je bent verdrietig of misschien juist boos. Je vraagt jezelf af waarom jou dit verlies heeft getroffen.

Het is een fase die je liever over wilt slaan, maar waar je – hoe cliché het ook klinkt – echt doorheen moet. Het accepteren en doorvoelen van de emoties die passen bij het verlies dat je hebt geleden is niet fijn, maar het is wel de manier van je lichaam en geest om te verwerken wat je is overkomen.

Wegstoppen van je verdriet of boosheid zal je blokkeren om verder te gaan in wat nu voor jou realiteit is. Wanneer je kunt accepteren wat je voelt en hebt meegemaakt, kun je verder. O ja en accepteren betekend zeker niet vergeten. Het betekend omarmen dat dit verlies bij jou en je leven is gaan horen.

 

Aanpassen aan de nieuwe realiteit.

Als je de eerste fases van het voelen en toelaten van het verlies door bent, is de tijd aangekomen waarin je jezelf langzaam aanpast aan de nieuwe realiteit. Je kunt steeds meer met wat afstand kijken naar wat je hebt verloren en je krijgt langzaamaan weer nieuwe energie.

Die energie gebruik je om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Je hebt weer meer zelfvertrouwen en krijgt voor je gevoel weer meer grip op je eigen leven. Het verlies integreer je als het ware steeds meer in je leven en je kunt weer positiever kijken naar de toekomst.

Je krijgt ook weer zin om nieuwe dingen te ondernemen en leren. Je denkt na over hoe je leven nu wilt inrichten en zoekt ook naar de betekenis van de verandering die je hebt doorgemaakt voor jouw leven. Het is in deze laatste fase van het verwerken van de verandering dat zingevingsvragen ontstaan.

Wie ben ik in dit leven? Wat wil ik met mijn leven? De verandering zette je leven eerst op zijn kop, maar doet je nu anders kijken naar wat er nog is.  

 

Iedereen gaat op zijn eigen manier om met verandering.

Misschien herken je de fases niet precies zoals ik ze hier beschrijf. Dat kan goed kloppen. Soms lopen de fases van het verwerken van het verlies en het aanpassen aan de nieuwe realiteit door elkaar.

Het verwerken van een verandering is geen lineair proces.

Soms komen stukjes verlies boven drijven terwijl je druk bezig bent in jouw nieuwe realiteit. Elke situatie, ieder verlies en ieder mens is anders. We gaan allemaal op onze eigen manier om met verandering en het verlies van het oude. Soms doorloop je de fases zonder dat je jezelf daarvan bewust bent, soms beleef je ze intens.

Er is geen goed of fout. Het is jouw persoonlijke proces.

Lindsey Hermans
Bericht delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp