kerst
LINDSEY HERMANS

LINDSEY HERMANS

Burn-out: hoe overleef ik de kerstdagen?

2015, het is bijna kerst

Ik sta op het punt te vertrekken bij mijn oude baan. Na een behoorlijke strijd heb ik mijn vertrekafspraken op papier. Ik was zo moe van alles. Van de strijd, van mezelf jarenlang ongelukkig voelen, van de angst. De vakantie van twee weken had ik meer dan ooit nodig. Gelukkig wist ik dat ik na de kerstvakantie nog 2 weken zou hoeven te werken, anders had ik mezelf zeker weten ziek gemeld. De kerstdagen kwamen eraan.

Kerstdagen zitten doorgaans toch wel vol met dagen vol gezelligheid, ook als het niet gezellig is. Verplichte bezoekjes aan of ontmoetingen met. Tafels vol met eten, dat soort werk.

Nou heb ik geen klagen want mijn familie is niet groot en we vierden het altijd relatief klein met mijn ouders, zus en zwager, opa en oma en mijn oom en tante.

De plannen voor kerst 2015 waren ook niet groot. We zouden als ik het mij goed herinner kerst vieren bij mijn opa en oma. Normaal gezien vond ik dat altijd heel erg leuk, maar dit jaar zag ik er ineens ontzettend tegenop. De weken voor de kerstvakantie waren zo intensief geweest, dat ik het niet meer kon opbrengen om gezellig te doen. Ik had geen zin om te doen of alles goed met mij ging. Een glimlach op mijn gezicht te toveren terwijl ik mezelf echt niet blij voelde. Ik kon het gewoon niet.

Als ik de foto’s terugzie van die kerst, zie ik het op mijn gezicht. De vermoeidheid en een tikkeltje opluchting.

Als je (bijna) burn-out bent dan kun en wil je niks meer. Je lichaam en hoofd zeggen: stop! en grijpen in.

 

Burn-out wordt veroorzaakt door teveel stress. 

Wanneer er dan geen tijd is om hiervan te herstellen raakt je stressniveau uit balans. Stress kun je zien als een soort boog. Je hebt de spanning van de boog nodig om te presteren, maar als er te veel spanning op komt te staan, dan verliest hij veerkracht en blijft er een slap touwtje over.

We ervaren stress wanneer we moeten presteren en aan eisen moeten voldoen. Die positieve stress zorgt ervoor dat we prestaties kunnen leveren en onze capaciteiten optimaal kunnen benutten. De stress wordt pas negatief als de boog te lang gespannen is.

Als we continue (denken te) moeten presteren, aan eisen (denken te) moeten voldoen, niet voldoende ontspannen en als onze gedachtes over onze situatie negatief zijn, raakt ons stressniveau dusdanig overbelast dat we overspannen of burn-out raken. 

Niet iedereen heeft evenveel last van stress. Personen die perfectionistisch, loyaal en betrokken zijn, en die nee zeggen lastig vinden, hebben sneller last van stress en zijn hierdoor ook gevoeliger voor het ontstaan van een burn-out. Logisch want dit zijn de mensen die makkelijker aan de kant schuiven wat ze zelf nodig hebben of willen.

Ze hebben het gevoel constant te moeten voldoen aan wat anderen van ze vragen. De stressboog staat hierdoor te lang en te strak gespannen.

Als je (bijna) burn-out bent en je stressniveau is veel te hoog dan is het zaak om in te grijpen en te luisteren naar je lichaam. Dat stuurt je voortdurend signalen dat je moet stoppen, luister daarnaar, juist tijdens de kerstdagen.

 

De kerstdagen zijn typisch stress en grens-overschrijdende-dagen

Dagen waarin je geneigd bent om je grens over te gaan. Je aan te passen aan de gemaakte plannen. Je voelt je bezwaard om af te zeggen, want het is toch al geregeld, of je denkt: het is maar een dag daar moet ik mezelf toch even overheen zetten.

Nee, dat hoeft dus niet. Jij mag aan jezelf denken!

Kijk naar wat jij zelf nodig hebt. Wat kun je aan en wat niet. Hoe wil jij de kerstdagen doorbrengen. Praat erover en geef duidelijk jouw grens aan. Dat is niet egoïstisch, dat is zelfzorg.

 

Terug naar mijn kerst 2015

Na heel wat wikken en wegen belde ik huilend mijn moeder op. Ik   vertelde dat ik de kerst liever niet zoals gepland wilde vieren dit jaar. Ik voelde me ontzettend bezwaard en zwak, maar ik kon niet anders. Dat begreep ze gelukkig heel goed en stelde voor om het dan – nog kleiner – gewoon thuis te doen. Dat voelde goed.

Dat jaar vierden we de kerst bij mijn ouders thuis, alleen met ons gezin en dat van mijn zusje. Het was helemaal prima. Ik hoefde niet fake te glimlachen, ze vonden het al heel fijn dat ik er was. Dat was genoeg!

Ik wens je een hele fijne ontspannen kerst toe! Laat je niet gek maken, denk aan jezelf.

Lindsey Hermans

Ontvang 2x per maand een e-mail met mijn nieuwste blog over werk of persoonlijke ontwikkeling.

Probeer het eens! Blijken mijn e-mails voor jou toch niet waardevol. Dat kun je altijd weer eenvoudig uitschrijven.

Bericht delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp