ontspannen op je werk
LINDSEY HERMANS

LINDSEY HERMANS

7 tips voor een ontspannen start op je werk

Morgen is het weer zo ver en heel eerlijk zie ik er best tegenop. Na twee weken uitslapen en een “we zien wel wat we doen en wanneer” schema, valt het niet mee om weer in het strakke werk/schoolregime te stappen. Zelfs niet nu ik werk heb dat ik leuk vind, want ja die wekker gaat echt nog steeds veel te vroeg.

Opstarten na een vakantie valt gewoon niet mee. Je hebt alles wat moet even volledig losgelaten en moet je ineens weer van alles en nog wat. Iedereen heeft er in meer of mindere mate wel moeite mee en daarom geef ik je 7 tips om op een de overgang naar het dagelijkse werkritme zo ontspannen (en leuk) mogelijk te maken.

 

 

Tip 1: ga op tijd naar bed

Ja, het is verleidelijk om toch nog even die serie af te Netflixen, maar morgen heb je echt spijt. Na een vakantie ligt je hele gewone ritme op zijn gat en is het echt weer even streng zijn voor jezelf. Dus op tijd naar bed!

 

Tip 2: if you snooze, you lose

Druk niet op snooze in de ochtend. Ik weet het is verleidelijk, maar je staat gelijk met 1-0 achter. Je komt gehaast aan op je werk en begint je dag gelijk in de stress-modus. Niet fijn!

Vandaag toch stiekem op de snooze knop gedrukt? Morgen weer een dag!

 

Tip 3: hoe was jouw vakantie?

Loop niet gelijk naar je werkplek. Negeer je e-mailbox. Niks is er fijner dan met een kopje koffie of thee even rustig wakker worden en bijpraten met collega’s. Haal samen de meest memorabele vakantiemomenten naar boven. Genoeg om de dag op een luchtige manier te beginnen.

 

Tip 4: doe als Marie Kondo

Als je nu denkt de Marie wie? Google deze Japanse opruimgoeroe dan maar eens. Heb jij je werkplek voor de vakantie netjes achter gelaten of moet je nu op zoek naar een ieniemienie-plekje om je kop thee neer te zetten? Wat zorgt er meer voor een frisse start, dan een opgeruimd bureau. Sorteer, gooi weg of archiveer. Maak ruimte om je heen en in je hoofd.

 

Tip 5: you’ve got 589 e-mails

Wat geldt voor je werkplek, geldt natuurlijk zeker ook voor je mailbox. Wie kent het niet? De ontplofte e-mailbox na twee weken op “afwezig” te hebben gestaan. Beperk de tijd die je besteedt aan het doorlopen van je e-mailbox. Archiveer wat je moet bewaren. Gooi weg waar je nooit iets (meer) mee hoeft te doen. Markeer e-mails waar jij in actie voor moet komen en zet die bovenaan je to-do lijstje.

 

Tip 6: maak een to-do lijst met een volgorde van prioriteit

Als je eenmaal weer aan het werk gaat lijkt alles ineens weer topprioriteit te hebben. Niks zo vervelend dan dat en een gegarandeerd ticket naar werkstress. Bekijk wat je moet doen en prioriteer. Wat moet vandaag? Wat moet deze week? Wat kan makkelijk op een ander moment.

 

Tip 7: have a break, have a …

Neem een momentje voor jezelf. Zorg elke dag voor een echte pauze en doe iets wat je fijn vindt. Geen pc-boterham tussen telefoontjes en e-mailtjes door. Neem dat half uurtje voor jezelf. Ga naar buiten voor een korte wandeling, luister je favoriete muziek, haal een vers broodje bij de bakker om de hoek. Maak jezelf voor even los van je werkplek en ontspan!

Ga je aan de slag met mijn tips, maar kom je erachter dat het maar niet lukt. Dat je na 4 dagen toch weer Jinek aan het afkijken bent, weer op snooze drukt en je mailbox over laat lopen van de e-mails. Dat ondanks je goede voornemens, er niks is veranderd? Over twee weken vertel ik in mijn nieuwe blog hoe het komt dat we het soms zo moeilijk vinden om afspraken met onszelf na te komen.

Wil je dat blog niet missen? Schrijf je dan hieronder gelijk even in voor mijn inspiratie updates. Dan ontvang je mijn nieuwste blog direct in je mailbox.

Lindsey Hermans

Yes! Stuur mij die nieuwe blogs

Bericht delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Hey!
Wat leuk dat je er bent!

Helaas bied ik op dit moment geen trajecten loopbaanbegeleiding aan.

Wil je op dit moment toch hulp bij je loopbaan? Lees dan gerust eens mijn inspiratie blogs of download mijn gratis e-book: Werk. Gelukkig!